Menu Sluiten

Wonen in Belgie, werken in Nederland: een grensarbeider in Nederland. Op deze website geven de adviseurs van Administratiekantoor Zeeland zoveel mogelijk informatie over wat daarbij komt kijken.

Grensarbeider in Nederland

Inschrijven en Burger Service Nummer (BSN)

Wanneer iemand in Nederland in loondienst is, maar niet in Nederland woont, is het belangrijk dat er een inschrijving als ‘niet-ingezetene’ plaatsvindt. Dit enkel wanneer er langer dan 4 maanden in Nederland gewerkt zal worden. Dit kan bij 19 loketten in Nederland, voor het gebied Zeeuws-Vlaanderen is Terneuzen de meest dichtstbijzijnde. We noemen dit de ‘Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

Voor de inschrijving is een geldig EU paspoort of identiteitsbewijs verplicht. Het kan zijn dat er nog andere documenten nodig zijn, vraag dit vooraf bij het betreffende loket altijd na.

Na de inschrijving wordt er een Burger Service Nummer (BSN) aangemaakt. Dit is vergelijkbaar met het Belgische ‘rijksregisternummer’ als het ware. Dit nummer is van belang voor zowel de werkgever, als andere (overheids)zaken in Nederland. Bewaar dit dus altijd goed!

Zorgverzekering

Zodra iemand werkt in loondienst of als zelfstandige in Nederland, is diegene verplicht een zorgverzekering in Nederland af te sluiten. Let op: dit geldt niet wanneer iemand als gedetacheerd is door een buitenlandse werkgever!

Wanneer iemand werkt in loondienst en als zelfstandige, en dit doet in twee verschillende landen, dat is in bijna alle gevallen het land van loondienst leidend voor de zorgplicht. Dat betekent dat enkel zelfstandige in Nederland niet altijd hoeft te betekenen dat een zorgverzekering verplicht is in Nederland. In sommige situaties is dit al snel erg complex. Contacteer ons gerust voor advies!

De zorgverzekeraars in Nederland hebben allemaal een (nagenoeg) zelfde basisverzekering, die aangevuld kan worden voor bijvoorbeeld tandartskosten en meer. Vergelijk de verzekeraars goed vooraf, want de tarieven kunnen sterk verschillen.

Vergeet niet door te geven aan de mutualiteit dat de zorgplicht naar Nederland gaat. Zij informeren u over de mogelijkheden en verplichtingen.

DIGID aanvragen

DIGID is een inlogmiddel in Nederland voor – met name – online inloggen bij overheidsinstanties. Dit is voor verschillende zaken al snel de gemakkelijkste manier om zaken in te zien, te regelen of op te vragen in Nederland. Daarom adviseren wij de grensarbeider in Nederland om dit zo snel mogelijk aan te vragen.

De aanvraag kan gemakkelijk online op deze website van DIGID (klik op de tekst).

Voor de aanvraag zijn de volgende gegevens vereist:

  • Paspoort of identiteitskaart in een EER-land;
  • Het Burger Service Nummer (BSN);
  • Inschrijving Register Niet-Ingezetenen (RNI);
  • Mobiele telefoon;
  • Emailadres.

DIGID is te vergelijken met bijvoorbeeld ‘It’s me’ in Belgie en kan gemakkelijk online worden aangevraagd. Binnen enkele werkdagen wordt per post een activatiecode verzonden, en na het invoeren hiervan is de registratie compleet.